Dominique Leger

Dominique Leger grew up in a franco-ontarian family in Eastern Ontario. She has worked for a municipal government for more than 32 years in various roles including caseworker, home childcare visitor, pedagogical quality coordinator and lately inclusion counsellor. She has an Honours Degree in Psychology and two years of experience in a clinical psychology Master’s program. When she left her master’s studies she had one goal: to deepen her knowledge and practice of social action through a sustained attentiveness to the intersections between anthropology, sociology, psychology, and pedagogy. As a pedagogist who participated in the Ontario Provincial Centre of Excellence and the Pedagogist Network of Ontario, she responds and creates projects with other pedagogical possibilities. Working in early childhood, she commits herself to continuous research on relationality, on the notion of quality, on practices around inclusion, and on dialogical pedagogy. While participating in dialogue spaces in-between learners and educators, she works towards reframing “special needs” and placing rights at the heart of many debates. As a member of the Ontario Reggio Association for many years, as a founding member of the Eastern Ontario Reggio Network, as a student of the Emergent Curriculum Course, immersed in various kinds of learning, experiences and cultural exposures including two Study Tours to Reggio Emilia, Dominique believes children have a right to participate in decisions while adults have to ensure that children can exercise their rights-freedoms, experience their citizenship, always already building knowledge with others.

Dominique Leger a grandi dans une famille franco-ontarienne de l’Est ontarien. Elle a travaillé pour une administration municipale pendant plus de 32 ans dans divers rôles, notamment comme intervenante en services de garde familiale, coordonnatrice de la qualité pédagogique et dernièrement conseillère en inclusion. Elle détient un baccalauréat spécialisé en psychologie et deux ans d’expérience dans un programme de maîtrise en psychologie clinique. Lorsqu’elle a quitté ses études de maîtrise, elle avait un objectif : approfondir ses connaissances et sa pratique de l’action sociale en portant une attention soutenue aux intersections entre l’anthropologie, la sociologie, la psychologie et la pédagogie. En tant que pédagogue ayant participé au Centre provincial d’excellence de l’Ontario et au Pedagogist Network of Ontario, elle répond et crée des projets ayant d’autres possibilités pédagogiques. Travaillant en petite enfance, elle s’engage dans une recherche continue sur la relationnalité, sur la notion de qualité, sur les pratiques autour de l’inclusion et sur la pédagogie dialogique. Tout en participant à des espaces de dialogue entre apprenants et éducateurs, elle travaille à recadrer les «besoins spéciaux » et à placer les droits au cœur de nombreux débats. En tant que membre de l’Ontario Reggio Association depuis de nombreuses années et membre fondateur du Eastern Ontario Reggio Network, en tant qu’étudiante du cours Emergent Curriculum, immergé dans divers types d’apprentissage, d’expériences et d’expositions culturelles, y compris deux voyages d’études à Reggio Emilia, Dominique croit que les enfants ont le droit de participer aux décisions tandis que les adultes doivent s’assurer que les enfants peuvent exercer leurs droits-libertés, expérimenter leur citoyenneté, en construisant toujours déjà des connaissances avec les autres.